My Alienssss

25 July 2012

PUASA (part 1) :


1st day puasa and 1st sahur memang lah rasa lemah jer.. lesu macam orang sakey kronik jer.. tuh semua dah jadi kebiasaan setiap kali berpuasa.. kali nie 1st ramadhan jatuh pada tarikh 210712 (sabtu).. dah name 1st puasa hari sabtu memang ramai lah orang balik ke kampung untuk menyambut 1st ramadhan dengan family di kampung.. sedap sedap tidur tup tup kene kejut bangun sahur pukul 4.30 pagi... urghhh!!! Rasa nak mara pon ade.. orang tengah mengantuk dan di dodoikan dengan mimpi indah nie tibe tibe satu suara yang suruh aku bangun.. malas !!! golek sini golek sana.. saja nak bagi tahu yang katil aku besar (queen size).. golek sana sini lagi dengan elmo dan bantal busuk yang sentiasa menemani aku.. and then bangun jugak aku dengan mata berpisat pisat.. mata dah lah sepet.. pergi bilik air gosok gigi basuh muka and then menuju kedapur untuk melantak.. mesti lah kene gosok gigi walaupun untuk sahur.. aku tak biasa makan tanpa mengosok gigi after bangun dari tidur.. pergi kat meja makan tengok ada sepinggan nasi putih tanpa lauk dan secawan air milo panas.. duduk atas kerusi dan termenung memikirkan alangkah sedap nyer dapat tidur.. tersedar dari lamunan tangan bergerak pantas menyedok lauk yang berada di depan mata.. menu sahur adalah sambal ikan bilis goreng, daging masak kicap dan sayur….. (hmm tak ingat lah).. semua lauk aku letak dalam pinggan kecuali sayur rebus tuh.. tuh sebab aku tak ingat sayur ape sebab aku tak makan... 1st makan memang tak bermaya sebab mata kat atas katil rupa nyer.. makan punyer makan tengok dalam pinggan nasi dah habis tanpa disedari.. lapar jugak aku rupa nyer.. after tuh aku pun menghirup air milo panas tak berapa panas jugak lah kira suam lah.. habis satu cawan air milo.. Alhamdulillah selesai jugak aku bersahur untuk menunaikan puasa pertama.. apa lagi katil dah panggil panggil aku untuk tidur.. mata terlelap sampai lupa nak sembahyang subuh.. astagfirullahalazim.. ape nak jadi.. manusia lagi suka mengejar tidur daripada mengejar pahala.. maybe aku penat sangat agaknyer.. tidur tidur tidur tersedar tengok jam pukul 11 pagi.. masyaallah anak dara ape aku nie.. bangun dah tengah hari.. tak boleh dan tak layak untuk berkahwin lagi.. dah lah bangun pukul 11 pastuh bukan terus pergi mandi boleh pulak lepak tengok tv.. aiyaaaa!! Apa mau jadi maa… tengah syok syok tengok tibe tibe dengar kereta mama dah sampai.. apa lagi cepat cepat amik pakaian dan tuala berlari ke bilik air.. mandi gosok bilas lap pakai baju keluar bilik air sikat rambut make up.. wangi suda ! ! borak borak gossip gossip.. tengok jam dah pukul 4 petang.. ibu ibu pergi kedapur untuk masak dan anak anak masih bermain lagi.. pukul 5.30 petang pergi jemput akak dari kerja terus pergi bazaar ramadhan.. saja nak melihat dan menziarah bazaar..  pusing punyer pusing satu bazaar beli macam macam tengok jam dah pukul 7 petang.. alamak! ! dah lambat sebab buka pukul 7.26.. mane sempat nak siapkan makanan lagi nak hidangkan lagi.. balik balik ! ! menu berbuka daging rendang, mee goreng (banyak giler daging), air tebu, air strawberi, air 100plus, kuih cara, kuih pulut panggang, kurma, roti john, ayam percik, kebab dan macam macam lagi.. ikutkan nafsu lah kata kan.. makan makan makan sampai perut meletup.. dah malas nak bangun sebab terlampau kenyang.. kene gak paksa bangun sebab nak siap mahu pergi sembahyang terawih lah.. dah sampai masjid after sembahyang isya’ tibe tibe mata mengantuk pulak.. alaaaaaa biasa lah tuh kalau malas dah sampai.. tapi paksa gak sembahyang terawih.. kalau tak, baek kau sembahyang kat rumah jer.. memang tak khusyuk sangat lah sebab terfikirkan tinggal berapa lagi rakaat imam nie baca lambat lah macam macam lah.. padahal bukan lama pun setakat 13 rakaat.. ada sesetengah masjid sampai 20 lebih taw.. habis jer rakaat akhir mata aku terbuntar balik.. mengada ngada betul taw.. after tuh selawat salam salam balik sampai rumah duduk lepak lagi.. cakap mengantuk tapi bila lepak kemaen lagi mata nie aktif.. nak kata ada syaitan dah kena kurung.. nie semua adalah hati kita..  borak borak tengok jam dah pukul 1 pagi.. dah dah tidur esok mesti susah nak bangun sahur……
Bersambung….

No comments:

Post a Comment